Nagrody piątej, jubileuszowej, edycji Śląskiej Rzeczy zostały rozdane

Nagrody piątej, jubileuszowej, edycji Śląskiej Rzeczy zostały rozdane.
21 maja w Śląskim Zamku Sztuki i Przedsiębiorczości w Cieszynie odbyła się uroczysta gala połączona z wernisażem wystawy pokonkursowej.

 

Zwycięzcami „Śląskiej Rzeczy 2009” zostały:


- w kategorii „produkt”: kurtka Latok i spodnie GIV firmy Mount ze Świętochłowic (www.himountain.pl). W werdykcie jury konkursu podkreśliło, że zwycięskie produkty cechuje przede wszystkim niewielka waga i objętość.„Nieepatowanie krzykliwą pseudosportową formą budzi zaufanie i wywołuje wrażenie profesjonalizmu. Zwraca uwagę dbałość o detal, jakość użytych materiałów i wykończeń. Istotną wartością jest umiejętność przenoszenia profesjonalnych doświadczeń na produkcję dla masowego klienta”;


- w kategorii „projekt graficzny”: książka „Indunature” projektu Dominika Cymera wydana przez bytomską CSW Kronika (www.kronika.org.pl). „Projekt jest udaną formą alternatywnego spojrzenia na Górny Śląsk. Negatywne skojarzenia ze Śląskiem zostały w projekcie przedstawione jako atuty regionu. Dowcipnie zmieniono znaczenie stereotypowej symboliki charakterystycznych dla Śląska elementów. Materiały są spójne graficznie, a konwencja graficzna jest trafnie dostosowana do grupy odbiorców” - czytamy w werdykcie jury „Śląskiej Rzeczy”.


Z uwagi na wyjątkową wartość jednego ze zgłoszonych projektów, jury postanowiło przyznać nagrodę specjalną. Otrzymała ją cieszyńska Fundacja Rozwoju Przedsiębiorczości Społecznej „Być Razem” za choinkę-świecznik i świnkę-skarbonkę (www.fundacjabycrazem.pl)- projekty Agnieszki Wiczuk i Marcina Eberta. „Największą wartością produktów jest ich wartość społeczna. Nieskomplikowane wyroby dostosowane są do możliwości produkcyjnych Fundacji „Być Razem”, organizacji pozwalającej osobom bezrobotnym walczyć z wykluczeniem społecznym. Obydwa wyroby są dowodem na to, że idea ta nie jest utopią” - uzasadnia werdykt jury konkursu.


Z okazji uroczystości swój list wystosowała Minister Rozwoju Regionalnego, Pani Elżbieta Bieńkowska, która konkurs objęła swym patronatem. Pisze w nim m.in.: „Pomysł na promocję firm województwa śląskiego, dla których innowacyjność, funkcjonalność i estetyka to sposób na efektywne działanie jest doskonałym środkiem na realizację tego zadania. Bardzo się cieszę, że Śląski Zamek Sztuki i Przedsiębiorczości podjął się realizacji powyższej idei. Jest to już piąta edycja konkursu, dlatego zadowalający jest fakt, że idea promocji firm łączących przedsiębiorczość i nowe technologie ze sztuką na stałe wrosła w życie społeczno- kulturalne Śląska”.

 

Wystawę można oglądać: w Cieszynie do 1 sierpnia,
w  Muzeum Śląskim w Katowicach od 5 sierpnia do 5 września,
na festiwalu Łódź Design od 14 do 30 października.

 

 

 

Konkurs jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej

w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego