Śląska Rzecz 2006 - Werdykt jury

Protokół ze spotkania jury konkursu „ŚLĄSKA RZECZ 2007"


Organizator konkursu:


Śląski Zamek Sztuki i Przedsiębiorczości w Cieszynie


Komisarz konkursu: Katarzyna Konarska

Sekretarz konkursu: Lubomira Trojan


Skład jury:


prof. Czesława Frejlich - redaktor naczelna kwartalnika 2+3D - przewodnicząca jury,

prof. Bogumiła Jung- Stowarzyszenie Projektantów Form Przemysłowych,

Anita Labus- Regionalne Centrum Biznesu w Katowicach,

Bożena Łobzowska- Regionalna Izba Gospodarcza,

Ewa Gołębiowska - dyrektor Śląskiego Zamku Sztuki i Przedsiębiorczości w Cieszynie,

Judit Várhelyi- Rada Wzornictwa Węgier,

Mirosław Adamczyk- ASP Poznań.



Po dyskusji jury postanowiło przyznać następujące nagrody regulaminowe:


Kategoria PRODUKT

Zwycięzca konkursu „Śląska Rzecz"2007:

Kolekcja ultralekkich wyrobów puchowych

Producent: Pracownia Sprzętu Alpinistycznego Małachowski

Projekt: zespół Pracowni Sprzętu Alpinistycznego


Werdykt jury:

Kolekcja - trzech kurtek, plecaka i torby wykonanych z pikowanego ultralekkiego tworzywa poliestrowego japońskiego producenta, połączonego z puchem, daje możliwość spakowania ubrań w wyjątkowo niewielki i lekki pakunek. Jury doceniło trafne przełożenie doświadczeń w konstruowaniu specjalistycznej odzieży sportowej na odzież miejsko-turystyczną. Produkty nie tylko dobrze wpisują się w modną estetykę, ale odpowiadają także na oczekiwania współczesnych użytkowników, którzy coraz więcej czasu spędzają w podróży. Umiejętna adaptacja zaawansowanej technologii, wysoka jakość projektowa i wykonawcza pozwalają producentowi sprzedawać polski produkt na japońskim rynku.


Kategoria GRAFIKA UŻYTKOWA

Zwycięzca konkursu „Śląska Rzecz"2007:

Plakat i książka Yane Calovsky, Hristina Ivanoska Oskar Hansen's Museum of Modern Contemporary Art

Wydawca: Bytomskie Centrum Kultury, filia Centrum Sztuki Współczesnej Kronika

Projektant: Ariane Spanier


Werdykt jury:

Wydawnictwa towarzyszą wystawie poświęconej niezrealizowanemu projektowi Muzeum Sztuki Nowoczesnej, które miało powstać w Skopie po trzęsieniu ziemi w 1963 roku. Graficzny motyw sześcioboku nawiązuje do koncepcji architektonicznej formy otwartej Oskara Hansena. Wyrazisty, spójny i nowatorski projekt został starannie wydrukowany. Uwagę jury zwrócił dwustronny plakat w polskiej i macedońskiej wersji językowej. Wibrujący motyw graficzny doskonale nawiązuje do idei imprezy. Multiplikacja plakatu daje nowe efekty graficzne.


oraz wyróżnienia:

wyróżnienie jury w kategorii PRODUKT:

Kiosk multimedialny Infobox IB 190W

Producent: Infobox sp. z o.o.

Projektant: Npd nowy produkt design, INNO projekt ( Paweł Balcerzak, Bartosz Dobrowolski, Wawrzyniec Skoczylas, Maciej Sobczak, Michał Stefanowski)


Werdykt jury:

Kiosk multimedialny to urządzenie, które coraz częściej staje się nieodzownym elementem pejzażu miejskiego. Jury zwróciło uwagę na neutralną formę, która formalnie nie konkuruje z otoczeniem i wpisuje się w rozmaite przestrzenie. Bryła lekka w wyrazie i dobra jakość wykończenia powierzchni współgrają z zaawansowaną technologią informatyczną. Sposób budowy formy pozwala na łatwe utrzymanie obiektu w czystości. Wszystkie te cechy sprawiają, że urządzenie ma szansę poprawić jakość miejsc publicznych.


wyróżnienie jury w kategorii PROJEKT:

System oznakowania wizualnego Międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice w Pyrzowicach,

Zleceniodawca: Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze S.A.

Projektant: Andrzej Sobaś i Justyna Kucharczyk


Werdykt jury:

Rozwiązanie informacji wizualnej lotniska mieści się w przyjętych, międzynarodowych standardach. Zastosowana technologia podświetlania napisów światłem diodowym LED pozwala nie tylko na obniżenie kosztów eksploatacji, ale także poprawia bezpieczeństwo. Kasetony wykonano starannie, przewidziano dla nich różne sposoby mocowania. Projektanci zastosowali rzadziej używany do tych celów krój pisma Info Display Erica Spiekermanna, który daje lepszą czytelność w zastosowanej technologii LED. Jury zwróciło uwagę na poczucie humoru w kształtowaniu piktogramów.