Śląska Rzecz 2006 - Werdykt jury

Cieszyn, 5 kwietnia 2007



Protokół ze spotkania jury konkursu „Śląska Rzecz 2006”


 

Organizator konkursu: Śląski Zamek Sztuki i Przedsiębiorczości w Cieszynie, w ramach projektu Śląska Sieć na Rzecz Wzornictwa, finansowanego ze Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) i budżetu państwa w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR)


Komisarz konkursu: Katarzyna Konarska

Sekretarz konkursu: Iwona Kubień-Heller


Skład jury:

 

prof. Czesława Frejlich – redaktor naczelna kwartalnika 2+3D – przewodnicząca jury

Ewa Gołębiowska – dyrektor Śląskiego Zamku Sztuki i Przedsiębiorczości w Cieszynie

Daniel Zieliński – Stowarzyszenie Projektantów Form Przemysłowych

Jiri Spanihel – Centrum Designu Republiki Czeskiej w Brnie

Anita Labus – dyrektor Regionalnego Centrum Biznesu

 


Po dyskusji jury postanowiło przyznać następujące nagrody regulaminowe:


Kategoria PRODUKT

Zwycięzca konkursu „Śląska Rzecz”

Zestaw do kawy i herbaty Tomaszów,

Producent: Modelarnia Ceramiczna Bogdan Kosak

Projektant: Bogdan Kosak


Werdykt jury

Zestaw Tomaszów to przykład twórczego wykorzystania tradycyjnego wzornictwa do tworzenia ceramiki w pełni współczesnej, zgodnej z aktualnymi tendencjami. Forma poszczególnych elementów zestawu nawiązuje do tradycji polskich manufaktur z okolic Korca, Baranówki i Tomaszowa, do wzorów prostych glinianych naczyń ludowych. To odwołanie do tradycji nie polega na kopiowaniu formy bądź dekoracji, ale na znalezieniu współczesnego wyrazu zawierającego się w proporcji i sposobie budowania formy. W wyrobach o wysokiej jakości wykonania pozostawiono technologiczne ślady po łączeniu form, zazwyczaj ukrywane – tu wykorzystane jako delikatna dekoracja. Przewidziano trzy rodzaje oryginalnych zdobin – każda nadająca odmienny wyraz kompletowi.



Kategoria GRAFIKA UŻYTKOWA

Zwycięzca konkursu „Śląska Rzecz”

Krój pisma Silesiana 2006,

Zleceniodawca: Śląski Urząd Marszałkowski

Projektant: Artur Frankowski, Henryk Sakwerda,


Werdykt jury

Krój pisma powstał w wyniku analizy śląskich starodruków i rękopisów, jest próbą poszukiwania regionalnego charakteru współczesnej litery. Nawiązuje do XVI-wiecznej twórczości literniczej Hieronima Wietora, śląskiego wydawcy i typografa. Autorzy stworzyli ozdobny krój bazujący na piśmie pochyłym, wywodzącym się z tradycyjnej kaligrafii. Nadali mu współczesny wyraz oraz zdigitalizowali, co pozwala na wykorzystanie go w pracy z komputerem. Krój powstał z myślą o drukach reprezentacyjnych województwa śląskiego. To światły sposób promocji regionu.



oraz wyróżnienia:


wyróżnienie jury

Łóżko dla oddziałów intensywnej opieki medycznej LE

Producent: Żywiecka Fabryka Sprzętu Szpitalnego FAMED S.A.

Projektant: Adam Maślanka – konstruktor, Jerzy Wójcik – projektant wzornictwa


Werdykt jury

Wyrób zaawansowany technicznie, spełnia wymogi stawiane tego typu produktom. Pozwala na płynną regulację pozycji pacjenta, zapewniając komfort choremu i dogodne warunki pracy służbom medycznym. Jury doceniło nie tylko wyrób, ale i pozytywne zmiany jakości technicznej i wzorniczej w produkcji firmy.


 

wyróżnienie jury

Seria opraw oświetleniowych LED Music Line

Producent: Skoff Sp. z o.o.

Projektant: Krzysztof Skiba,


Werdykt jury

Oprawy są dobrą odpowiedzią na podbijające świat rozwiązanie – diody elektroluminescencyjne LED. Dzięki ich wykorzystaniu można wyznaczać ciągi komunikacyjne na schodach, elewacjach itd. – miejscach, które nie potrzebują intensywnego, energochłonnego oświetlenia. Z formalnego punktu widzenia projektant zaproponował prostą, wręcz minimalistyczną formę, co w tym przypadku jest atutem. Użyty materiał i jakość wykonania nadają produktowi elegancji.



wyróżnienie jury
Projekt identyfikacji wizualnej Centrum Sztuki Współczesnej Kronika w Bytomiu,

Zleceniodawca: Centrum Sztuki Współczesnej Kronika

Projektant: Tomasz Bierkowski

 


Werdykt jury

Kompleksowo opracowany system identyfikacji wizualnej, którego najważniejszym elementem jest mocne w wyrazie współczesne logo. Zwraca ono uwagę odbiorcy niezależnie od kontekstu i współgra z elementami systemu, nadając w ten sposób wyrazisty obraz instytucji. Charakter druków odpowiada kulturalnym działaniom Centrum Sztuki Współczesnej i pozwala na użycie w rozmaitych działaniach promocyjnych. System spójny zarówno w tradycyjnym użyciu (papier firmowy, wizytówka), jak i w Internecie.