Śląska Rzecz 2005 - Laureaci

1 edycja

Zwycięzca: Produkt

 

Dywan _mohohej!DIA

 

projekt: Magda Lubińska, Michał Kopaniszyn

producent: Moho Design sp. z o.o., Katowice

 

Projektanci wykorzystali wzór ludowej wycinanki, zmieniając jej skalę, materiał i funkcję. To połączenie tradycyjnej technologii produkcji sukna góralskiego z techniką wycinania laserowego. Producentom udało się odnieść sukces rynkowy i stworzyć rozpoznawalną markę. Ich projekt stał się ikoną polskiego wzornictwa pierwszej dekady XXI wieku. W 2008 roku jako pierwszy polski produkt otrzymał nagrodę Red Dot.

 

Wycinanka, która podbiła świat

Inwestycja w dizajn dała początek marce Moho Design, która aby zaistnieć na rynku, musiała się wyróżniać. Jej produktem flagowym stał się dywan mohohej_DIA. Pomysł zrodził się przez przypadek. Magda Lubińska chciała kupić dywan dla swojego dziecka. Nie znalazła niczego, co by jej odpowiadało, ale odkryła niewielką podbeskidzką fabrykę produkującą wełniane sukno.

 

Największym wyzwaniem było sprawienie, aby dywan pomimo wielu wycięć był funkcjonalny. Zaproponowaliśmy wzór najprostszy z możliwych, szczery. Obecnie mnogość wzorów i ornamentów jest tak powszechna, że tylko proste rzeczy mają siłę.

Michał Kopaniszyn, projektant

 

Współcześni projektanci to już nie tylko artyści czy styliści, ale też sprawni menadżerowie, którzy stosując design thinking i pracę zespołową, potrafią efektywnie zarządzać całym procesem projektowym. Efektywne zarządzanie dizajnem potrzebne jest w przedsiębiorstwie, organizacji czy instytucji na każdym etapie jej funkcjonowania: od rozpoczęcia działalności, przez budowanie modeli biznesowych, strategii, zarządzanie projektem, wdrożenie produktu, aż do ekspansji na nowe rynki i komunikację wizualną.

Magda Lubińska, projektantka

 

 

Moho

 

 

Zwycięzca: Grafika użytkowa

 

Książka „Martwe punkty. Antologia poezji Na Dziko (1994-2003)" w wyborze i opracowaniu Dariusza Pawelca

 

projekt: Tomasz Bierkowski

wydawca: Instytucja Kultury Ars Cameralis Silesiae Superioris, Katowice

 

Antologia młodej poezji śląskiej związanej z grupą Na Dziko. Wyróżniona za dobre, współczesne rozwiązanie wykorzystujące motywy podkreślające treść wierszy. Użyte dwa kolory spinają rozdziały antologii: ty, ja, my, oni. Oszczędne środki formalne wystarczyły autorowi do indywidualnego opracowania każdej strony tomiku.

 

Typograf na poetyckiej ścieżce

Rynek książek i publikacji jest wypełniony często źle wydanymi książkami, a my chcieliśmy, żeby nasze wydawnictwa trwały dłużej. Zaczęliśmy myśleć o książce jako przedmiocie, z którego się korzysta, który ma spełniać określone funkcje, w praktycznym i duchowym sensie.

Wszystko zaczyna się od rozmowy. Na szczęście zyskaliśmy partnerów, związanych z katowicką ASP. Funkcjonalność, praktyczność, stopień pisma czy komfort widzenia były dla nich oczywistymi kwestiami. Jednocześnie nie korzystali z utartych ścieżek.

Nie jesteśmy wydawnictwem rynkowym. Nasze publikacje to raczej świadectwo czasu i działania Ars Cameralis, pewien dokument, ślad, który zostawiamy. Bardzo się cieszę, gdy robią dobre wrażenie. Otwarły nam dużo drzwi i dawały gwarancje jakości tego, czym się zajmujemy, są rodzajem wizytówki. Dzięki temu kolejni, znani na świecie twórcy chcą z nami współpracować.

Marek Zieliński, dyrektor Ars Cameralis Silesiae Superioris

 

 

martwe punkty

 

 

Wyróżnienie: Grafika użytkowa

 

System oznakowania wizualnego budynku Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach

 

projekt: Justyna Kucharczyk, Jerzy Stysiał, Henryk Wilkosz

zleceniodawca: Wydział Teologiczny Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach

wdrożenie: Stabil sp. z o.o., Katowice

 

System jest rezultatem analizy struktury budynku i sposobu organizacji ciągów komunikacyjnych.

Projektantom zależało, aby użytkownicy łatwo orientowali się w przestrzeni uczelni. Informacja została opracowana czytelnie i dostosowana do charakteru architektury. Projekt umożliwia szybką aktualizację informacji w systemie.

 

Jak się nie zgubić na uczelni?

Najbardziej dla mnie pomocny element to identyfikacja pięter za pomocą różnych barw. Nawet gdy wysiądziemy na niewłaściwym poziomie, szybko zauważymy błąd. Umieszczone na filarach w pobliżu wind tabliczki z planami pięter oraz nazwami poszczególnych zakładów wydziału w naturalny sposób przykuwają uwagę osoby poszukującej informacji. Użytkownik nie jest nią nachalnie bombardowany, a dla osób, które znają budynek, znaki stają się praktycznie niezauważalne.

ks. dr Grzegorz Strzelczyk, wykładowca Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Śląskiego

 

System bardzo polubiliśmy, bo jest czytelny i intuicyjny. Od razu „wpadł” nam w oko, bo jest zaprojektowany z myślą o młodych ludziach. Dobrze wpisał się w architekturę budynku, kolorem złagodził jej surowość.

Marek Dreinert, absolwent Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Śląskiego