Informacja prasowa

Konkurs „Śląska Rzecz” wyłania najlepsze śląskie produkty i projekty, które mogą śmiało konkurować na rynkach, nie tylko z polskimi, ale i z zagranicznymi wyrobami. Na Śląsku istnieje coraz więcej innowacyjnych firm, które swój rozwój i umacnianie pozycji osiągają poprzez inwestowanie we wzornictwo oraz kreowanie nowej jakości wyrobów. Taka strategia pozwala firmom na dotarcie do coraz bardziej wymagających klientów, pozyskanie nowych rynków, skuteczną promocję. Zgłoszenie produktów do obiektywnych konkursów, potwierdza obraną strategię i wzmacnia znaczenie firmy.

Na terenie woj. śląskiego taką możliwość daje uczestnictwo w konkursie „Śląska Rzecz”, organizowanym Zamek Cieszyn. Konkurs ma już własną markę i skutecznie spełnia swój cel- promuje śląskie wyroby, docenia wysiłki związane z ich udoskonalaniem i stanowi element budowania marki firm i projektantów.

Danuta Małachowska, współwłaścicielka Pracowni Sprzętu Alpinistycznego Małachowski, laureata Śląskiej Rzeczy 2007, tak oceniła udział w konkursie: ”Najważniejsza jest dla nas satysfakcja, że osoby oceniające nasze produkty i będące w tej dziedzinie ekspertami, zauważyły i doceniły istotę i walory tych wyrobów. Równie ważny jest fakt, że nasi pracownicy przekonali się, że warto wcielać w życie trudne projekty, bo efekt został doceniony. To nas motywuje do dalszych działań”.

Nagrody konkursowe przyznawane są w dwóch kategoriach: produkt i projekt graficzny. Zgłaszać mogą się firmy oraz instytucje z terenu woj. śląskiego, a także projektanci pracujący na zlecenie śląskich firm, którzy w roku poprzedzającym daną edycję wprowadzili na rynek nowy produkt lub projekt. Powinny się one charakteryzować wysoką jakością wykonania i użytych materiałów, przy jednoczesnej dbałości o estetykę i nowoczesne wzornictwo.


Do konkursu swoje produkty zgłaszają firmy o różnych profilach działalności- są to zarówno producenci np. mebli, wózków dziecięcych, lamp, czy żywności, jak i projektanci książek, wydawnictw, stron www. Laureatami wcześniejszych edycji konkursu byli m.in.: Moho Design, Famed S.A., Skoff Sp. z o.o., GTL S.A., Galeria Kronika, Modelarnia Bogdana Kosaka, Zakład Inżynierii Ruchu Włodzimierz Sylwestrzak i s-ka, Wydawnictwo Szkolne PWN Sp. z o.o.- ParkEdukacja .

Laureaci konkursu otrzymują przywilej stosowania prestiżowego określenia swoich produktów mianem: „Śląska Rzecz”. Wyróżnione produkty i projekty pokazywane są na wystawie w Cieszynie, która później wizytuje także inne miasta w regionie (np. Katowice, Częstochowę) i w Polsce (ekspozycja podczas festiwalu Łódź Design w Łodzi). Promowane są także w dwujęzycznym katalogu, trafiającym m.in. do polskich ambasad na całym świecie. Konkursem i jego laureatami interesują się oczywiście media lokalne i ogólnopolskie (m.in.: Gazeta Wyborcza, Dziennik Zachodni, CCM, Radio Katowice, a także Polskie Radio Program III, TVP Katowice, TVN i TVP Kultura), dzięki czemu firmy znacznie zwiększają swoją rozpoznawalność. „Śląskiej Rzeczy” patronują m.in. Minister Rozwoju Regionalnego, Marszałek Województwa Śląskiego, Burmistrz Miasta Cieszyna.