Śląska Rzecz 2015 – werdykt jury

Skład jury:
Czesława Frejlich – przewodniczaca jury, wykładowca Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, Redaktor Naczelna kwartalnika projektowego "2+3D"
Ewa Gołębiowska – Dyrektor Zamku Cieszyn
Lucyna Sikora – Dyrektor Zespołu ds. Doradztwa i Informacji Funduszu Górnośląskiego S.A. Oddział w Katowicach
Marcel Benčík – projektant, wykładowca Akademii Sztuk Pięknych i Designu w Bratysławie
Marcin Piotrowski - kierownik Zespołu Projektowania Doświadczeń w Play,
Marcin Wolny – projektant, Studio Otwarte, przedstawiciel Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej
Łukasz Wysoczyński – projektant, Studio Robot

Zwycięzca konkursu:
kategoria: produkt
laser X-Liner 4.1
producent:
PRO sp. z o. o., Bielsko-Biała
projekt:
Sokka, Wojciech Sokołowski, Gliwice:



Laser krzyżykowy umożliwiający niwelację pionową i poziomą oraz wyznaczenie poziomu na obiektach oddalonych od siebie. Zakres roboczy urządzenia wynosi do 30 metrów. Wyróżnia się na tle innych tego typu narzędzi dostępnych na rynku – formą przypomina precyzyjne urządzenia optyczne, a wysoka jakość wykonania dają poczucie solidności i niezawodności. Kompaktowy rozmiar, obrotowa konstrukcja, funkcja wzmocnienia mocy wiązki laserowej, modułowa obudowa i łatwy montaż na statywie to niektóre z rozwiązań, czyniących urządzenie przyjaznym dla użytkowników.


zwycięzca konkursu Śląska Rzecz 2014
kategoria: grafika użytkowa
wystawa „Apetyt na radykalną zmianę. Katowice 1865-2015” realizacja:
Katowice Miasto Ogrodów – Instytucja Kultury im. Krystyny Bochenek, Katowice
Projekt:
Zofia Oslislo-Piekarska, Paulina Urbańska, Waldemar Węgrzyn, Sebastian Sikora (współpraca)

 

Wystawa pokazująca, jak w nieoczywisty, ale czytelny i angażujący odbiorców sposób opowiadać historię miasta za pośrednictwem wizualizacji danych liczbowych, map i diagramów. Istotnym etapem procesu było gromadzenie, analiza i przetwarzanie danych oraz konsultacje z badaczami i historykami. Interdyscyplinarnemu zespołowi projektowemu udało się stworzyć atrakcyjny język wizualny wystawy, nie epatującej dekoracyjnością, bazującej na oszczędnej kolorystyce. Prezentacji towarzyszyły działania edukacyjne, materiały udostępniono także na otwartych licencjach w sieci i mediach społecznościowych.

 

Jury nie przyznało nagrody w kategorii usługa

 

Nagroda Zamku Cieszyn
kategoria: produkt
kolekcja wzorów mozaiki inspirowanych folklorem „Etno”
producent:
Trufle Mozaiki M. Wolak, J. Wolak s. c., Katowice
projekt:
Ewa Skrzypiec

 

Doceniono konsekwentny rozwój firmy, a także łączenie rzemiosła z nowymi metodami produkcji. Projekt czerpie z tradycji hafciarskich na ziemiach śląskich – badania prowadzono w Górnośląskim Parku Etnograficznym, którą udało się połączyć z autorską, częściowo zautomatyzowaną technologią produkcji. Mozaika jest dostarczana w postaci arkuszy do samodzielnego montażu. Uproszczona kolorystyka, modularna forma i różnorodność faktur umożliwiają komponowanie zindywidualizowanych wzorów, zarówno matowych, jak i błyszczących. Mozaika powstaje ze szkła pochodzącego w stu procentach z recyklingu.

 

Nagroda Funduszu Górnośląskiego

kategoria: produkt
robot rehabilitacyjny Luna EMG
producent:
Egzotech sp. z o. o., Gliwice
projekt:
Jadwiga Husarska-Sobina (Husarska Design Studio), Paulina Kordos



Unikalny w skali światowej robot rehabilitacyjny dla osób cierpiących na schorzenia nerwowo–mięśniowe. Efekt współpracy biomechaników, programistów, rehabilitantów oraz projektantów. Od początku tworzony z dużą empatią do przyszłych użytkowników, także tych najmłodszych. Innowacyjność urządzenia polega na wprowadzeniu gier komputerowych jako metody aktywnej rehabilitacji. Pacjent skupia się na tym że gra, przy okazji jest diagnozowany i ćwiczy. Intuicyjna obsługa, łatwość przemieszczenia, ergonomiczna obudowa robota ułatwiają pracę rehabilitantom. Ważny obszar, w który wkracza design.

 

Nagroda Specjalna
kategoria: grafika użytkowa
książka „Plica Polonica”
wydawca:
Centrum Sztuki Współczesnej Kronika, Bytom
projekt:
Roman Kaczmarczyk

 

Publikacja towarzysząca wystawie „Plica Polonica” (z łac. kołtun polski) stawiającej pytania o nasze miejsce w kraju i na świecie. Publikacja, złożona z tekstów oraz części pokazywanych na wystawie prac, jest dokumentem tego spotkania. Przykład wydawnictwa na najwyższym poziomie projektowym i edytorskim, od doboru papieru po detale wykończenia. Nawiązuje do klasycznej typografii poprzez format, twardą oprawę i krój pisma, które łączą się ze współczesnymi elementami graficznymi. Książka oddziałuje na wszystkie zmysły.


Nagroda Specjalna

kategoria: grafika użytkowa
książka „Mocne stąpanie po ziemi”
wydawca:
Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach, Katowice
projekt:
Jan Piechota



Nowoczesność, która urosła do rangi klasyki – o czym decydują skład, rodzaj papieru, oprawa introligatorska, a także system nawigacji w książce. Wszystko na najwyższym poziomie edytorskim. W publikacji znajdziemy teksty i zdjęcia autorów, uczestniczących w wystawie prezentowanej w Katowicach i Tarnowie. Powstały one z tęsknoty za przyrodą i potrzeby poszukiwania równowagi między cywilizacją a naturą. Identyfikacja książki opiera się na symbolach stosowanych w mapach – piktogramy nie tylko porządkują zróżnicowane teksty, ale stają się dodatkowym „smaczkiem” graficznym.


Nagroda Specjalna

kategoria: grafika użytkowa
karty do gry „Szkat"
wydawca:
Gryfnie, Katowice
projekt:
Ewa Kucharska



Dobry przykład współczesnej interpretacji klasycznego tematu, subtelne połączenie tradycji i nowoczesności. Skat (szkat) to gra karciana szczególnie popularna na Śląsku i Kaszubach. Klasyczne karty do szkata zyskały odświeżony wygląd. Karcianym kolorom nadano bardziej współczesny rys, zachowując jednocześnie klasyczne kształty. Natomiast figury zostały zaprojektowane na nowo – ilustracje w dowcipny sposób nawiązują do przemysłowej spuścizny Górnego Śląska. Wysokiej jakości robota graficzna z domieszką humoru dobrze ilustruje czym może być współczesny regionalizm.